KARBONE

Maison d'édition et atelier d'impression

À propos

Depuis 2016, le Collectif Karbone édite et diffuse des travaux d'artistes, de graphistes ou d'auteur·es au travers d'objets conçus en collaboration, hors des circuits traditionnels de l'impression. Les publications étant imprimées et façonnées dans l'atelier, le processus de fabrication est partie intégrante du projet éditorial. De cette façon, l'atelier d'impression et la maison d'édition forment une seule et même entité. Toutes les personnes qui gravitent entre ces deux pôles créent, au fur et à mesure, la dimension collective de Karbone.

Les objets publiés font se rencontrer problématiques contemporaines et esthétique Do It Yourself. Une démarche lisible à travers les ressources utilisées (papiers récupérés ou recyclés, matériels d'occasion) et également sur les plans de la médiation via des ateliers pédagogiques, une logique open-source, la pratique du prix-libre, la diffusion indépendante, etc.

En parallèle de ses activités éditoriales, Karbone propose un panel de workshops et d'ateliers tout public permettant de faire découvrir des techniques d'impression. N'hésitez pas à suivre nos actualités (AGENDA) ou à nous contacter pour en savoir plus sur ces ateliers.

KARBONE MAGAZINE

Le Collectif Karbone s'est créé autour d'une revue collaborative, le Karbone Magazine. Cette publication est un médium de recherche qui permet de faire résonner la création graphique contemporaine dans un objet expérimental et participatif. Basée sur un principe de libre participation, le Karbone Magazine est l'occasion pour les artistes de faire se rencontrer leurs travaux. Chaque numéro possède sa propre identité et nous proposons un appel à projet avant sa publication, rubrique "OPEN CALL".

ENGLISH

Karbone is a non-profit organization working in book publication.

Our desire is to promote content from various fields (graphics, plastic, typography, poetry, etc.) through experimental objects designed in our own workshop in Montpellier, France.
All books we publish are printed and shaped in our print shop and then distributed online, in specialized bookstores or during book fairs or cultural events.
(Agenda)

We publish the Karbone Magazine, a collaborative project that aim to explore contemporary graphic creation. Based on free participation, this book is an opportunity for artists to bring their work together. Each issue has its own identity and open calls are shared before its publication.

Karbone also work with people during creative workshops, allowing them to discover some graphic reproduction techniques or make them create collective works.

"In 2016, Five years ago, the Karbone Collective organization popped under a student project form and began promoting artists. Over time, the collective expanded its activities into differents scales, from local groups to international collaborations, building various kind of cultural initiatives.

As it progressed, the structure focused on giving pride of place to independent methods to promote art practices; especially that of publication. The book, synonym of readability, share and distribution, remains today the principal reason for all the Karbone actions to exist. A house designed for books and by the people who make them.

This object presents what looks like holds on a cliff that we climb, exploring it through our body, from the fingers to the arms. Books can rest in the palm, opens at the same time we move our hands . Its pages are made to be pinched and then handled between two fingers.A gesture that becomes clearer in our mind, like if we instinctively knew the rock we climbed in its smallest details. Books meaning is nowhere but through the act of reading, leafing, turning pages. How does artistic practices lives through publication works? How is the network of actors and actresses woven in order to make books present in society as it is actually? "